menybutton menybutton

5:2-dieten och andra dieter

5:2 dietenNi vill ha min åsikt om 5:2-dieten. Ett sätt att lägga upp sin kost under veckan som både innebär självsvält och hetsätning. Behöver jag verkligen tycka till om det? Nej, jag tycker inte det.

Jag lägger hellre tiden på att tipsa om en diet som är både bra och hälsosam. Nämligen 5-dagarsdieten. Ett mycket bra sätt att kickstarta ett matbeteende som leder till en hälsosam livsstil, de flesta mår bättre redan efter några dagar och har inga svårigheter att hålla kvar vid dieten år efter år. Läs själv vad de som testat skriver (klicka på länken och läs längst ned på sidan).

Jag hänger med när många förändrar sin livsstil, via mitt jobb som tränare, och det är lika upplyftande varje gång att se hur en person går från trötthet, småätande och kanske sockerberoende till en jämn energinivå under dagen. Det i sin tur ger energi till att träna, prestera i skolan eller på jobbet och vara en piggare person även privat. Ökad produktivitet och därmed mindre stress och ångest över saker som borde göras men inte blir gjorda.

För att förändra sitt matbeteende behövs kunskap och långsiktigt tänkande. Kunskap skaffar du dig enkelt och genom att läsa dessa artiklar:

Regelbundna måltider
Öka de nyttiga fetterna
Protein och träning
Kolhydrater och kolhydrater
Förstå kalorier
Skippa mjukt bröd
Ta makten över sockerbegäret

Det är värt tiden det tar att läsa igenom artiklarna noga, tro mig. De flesta som tränar PT-online med mig kommer in i ett framgångsrikt kosttänk inom ett par veckor. Därefter kommer resultaten (i kombination med rätt träning förstås). De som läser artiklarna flera gånger brukar lyckas bäst.

5:2 igen, det finns dem som påstår sig lyckas. Visst finns det personer som lyckas förändra sin vikt (vilket verkar vara det primära för de som väljer 5:2), men det innebär inte att det är den bästa metoden på lång sikt. Det beror till stor del på personens bakgrund och tidigare matvanor.

Om du funderar på att testa 5:2 så förstår jag dig, klart man blir nyfiken på 5:2 efter allt mediautrymme den dieten fått. Kom ihåg att löpsedlarnas syfte i första hand är att sälja tidningar eller annat, folkhälsan är inte tidningarnas högsta prioritet. Nyheter är tidningarnas kärnverksamhet och när det råder nyhetstorka så brukar strategin vara att skapa nyheter för att sälja tidningar med mera, få saker ökar försäljningen så bra som en dietfluga. Särskilt efter semestertider eller i början av året, när personer ofta önskar sig en snabbfix för att komma i sina arbetskläder igen.

Om något låter för bra för att vara sant så är det troligen det. Kolla upp dietförespråkarnas bakgrund innan du själv ger dig på en diet som 5:2, eller strikt LCHF eller pulverdieter också för att nämna några fler exempel.

Har du en liknande bakgrund så kanske det kan vara något för dig. Till att börja med. En person som kommer från en kosthållning med 80-90 % snabba kolhydrater, är överviktig eller fet – ja, den kan uppnå resultat med nästan vilken metod som helst, som innebär att personen bryter mönster och skapar en bättre struktur i sitt ätande. Då kan 5:2 vara bra. Då är det mesta bra som kan leda till ett hälsosammare liv.

Om någon påstår sig gå ned 10 kilo på 3 månader med 5:2 så är det alltså troligt att det är en kvinna i medellängd som gått ned från 120 kilo till 110 kilo, eller en kortväxt person som gått ned från 90 till 80 kilo. Det är troligen inte de där sista 5 eller 10 kilona som många önskar att bli av med.

Om någon påstår sig gått ned 5 kilo på en månad med 5:2, kolla vad som har hänt med resultaten en månad senare. Det var troligen inget långvarigt. Det där 5 kilona är snart tillbaka igen eftersom personen i grund och botten inte förändrat sin inställning till ätande.

För långvariga bestående resultat behövs dagliga rutiner, näringsrikt mat, alltså rätt mängd protein, kolhydrater, fett, vitaminer, mineraler – under en längre sammanhängande period.

Det behövs alltså en viss typ av livsstil, en bestående förändring av matvanorna, och förändringar tar tid, det behövs tid och engagemang för att skapa sig den livsstilen.

Den som bara följer en meny rakt av förändrar inte sina vanor i grunden, om menyn inte följs någon dag eller period så kommer personens matvanor vara exakt samma som innan. Detta är också förklaringen till varför personer går ned i vikt av att äta en pulverdiet eller enligt strikt LCHF en period – och sedan går upp i vikt igen.

Jag har förmånen att få följa personer som lyckas förändra sina matvanor på ett långsiktigt hållbart sätt. De flesta som tränade PT-online med mig under våren klarade sommaren och semestern utan att gå upp i vikt, trots att de ”unnat” sig saker, de har förstått kosttänket fullt ut och hittat balansen. De har nu en hälsosam livsstil.

Ordet ”diet” är förresten inte en synonym till ordet ”banta”. Diet betyder kosthållning, ”diet är en persons samlade kostintag och matvanor”. Alla personer är alltså på någon form av diet, oavsett om den har ett namn eller inte.

Det finns hälsosamma dieter och det finns dietflugor, de senare är ofta mindre hälsosamma och baserade på självutnämnda experters eget experimenterande, delvis eller helt utan att förankring till forskning. Många tycker att forskning är mossigt och tar endast hänsyn till vad som kan åstadkommas från ena månaden till den andra. Undrar om tankegångarna kommer vara de samma om det visar sig att dieten leder till någon sjukdom några år senare?

Jag tycker att man ska tänka sig för flera gånger innan man satsar på en diet där det saknas forskning på vad som händer efter ett visst antal år, då går man ju in i något med livet som insats. Den typen av gambling är det få som ägnar sig åt förutom när det kommer till kosten och olika dieter.

Det är intressant att så många som förespråkar dietflugor inte tycker att det spelar någon roll att personen går upp i vikt igen. Pulverdieter och strikt LCHF är två jättebra exempel på detta.

Pulver-Pia: Jag gick ned flera kilon på en vecka, fungerade jättebra.
Jag: Sen då?
Pulver-Pia: Ööh, jo jag gick upp de där kilona igen, men jag ska köra en pulverdiet igen.

Strikt-LCHF-Lotta: Att äta så lite kolhydrater som möjligt funkar skitbra för mig.
Jag: Men du säger ju att du pendlar 5-10 kilo i vikt upp och ned flera gånger om året…
Strikt-LCHF-Lotta: Jo, men det är ju när jag inte pallar att äta strikt LCHF som jag går upp i vikt, när jag gör det så går jag ned jättesnabbt.

Uppenbarligen så fungerar inte dieterna på lång sikt. Eftersom resultaten inte är bestående. Ändå förespråkar de dem.

Att lära sig det här med de olika näringsämnena och vikten av att äta regelbundna, näringsrika måltider i rätt mängd per näringsämne är en vetenskapligt bevisat fungerande metod.

Jag förespråkar verkligen att lägga energin på att lära sig detta istället för att ständigt leta efter tillfälliga lösningar. /Caroline

Kommentarer inaktiverade.