cirkeltraning

CIRKELTRÄNING GÖR DIG STARK & SLANK

STYRKETRÄNING. Cirkelträning är när du varvar övningarna i träningsprogrammet, du tränar ett set av varje övning och börjar sedan om igen med den första övningen.
Träningsövningarna varvas alltså, därav namnet på träningssättet. När det första varvet är färdigt kan du välja att träna fler varv.

Alternativet till cirkelträning är att träna övning för övning – alltså köra till exempel 3 set av en övning och sedan gå vidare till nästa övning i programmet och träna alla set av den och så vidare.

Effektiv träning som är lätt att variera

Cirkelträning är populärt bland både motionärer och elitidrottare. Träningen kan varieras i det oändliga och bestå av såväl konditions- som styrkeövningar.

Byt ut en eller flera övningar för att förändra ditt träningsprogram, eller kasta om ordningen. Variation är ledordet för att hålla motivationen på och topp och lyckas göra skillnad på formen.

Träna på tid eller antal repetitioner

Övningarna vid cirkelträning kan tränas under en viss tid eller i ett antal repetitioner. Cirkelträning kan läggas upp för att träna hela kroppen eller en särskild muskelgrupp.

Träna styrka, uthållighet och koordination på din egen nivå. Cirkelträning passar alla, såväl otränade som supervältränade – var och en kan anpassa träningstakten efter eget behov.

Cirkelträning kan utföras med övningar där du använder din egen kroppsvikt, med maskiner, vikter eller andra redskap. Ett populärt sätt att träna cirkelträning i grupp är i form av stationer med olika övningar.

Olika sätt att variera intensiteten

Det är enkelt att justera intensiteten genom att ändra vilotiden mellan seten, alternativt träningstempot när du kör övningarna.

Ju högre intensitet desto mer fett förbränns under träningspasset. Kort eller ingen vila mellan seten ger en högre intensitet på träningspasset.

För att öka förbränningseffekten kan du lägga in en “pulshöjare” – en konditionsövning i ditt styrkecirkelträningsprogram. Kör en konditionsmaskin i 2-5 minuter om du tränar i gymmet alternativt hopprep eller trapplöpning på stället i 1-2 minuter.

Fördelarna med cirkelträning är flexibiliteten och tidseffektiviteten. Du kan hinna med både styrketräning och kondition under ett träningspass och köra antal varv beroende på hur tidstillgång.

10 minuter kan räcka för att trötta ut kroppen genom att välja tuffa övningar och träna med högt tempo. Sedan går det bra att träna i en timme också för den som önskar – genom att välja många övningar och träna många varv.

Om träningsmålet är att bygga biffiga muskler och tävla i body building så är cirkelträning vanligtvis inte det bästa sättet. Då är det bättre att satsa på tung gymträning, där du tränar koncentrerat muskel för muskel och övning för övning med en längre vila mellan seten.

För cirkelträning gäller alltså, kort eller ingen vila (0-20 sekunder) – mer fokus på fettförbränning. Cirkelträning med längre vila (20-60 sekunder) – mer fokus på att utveckla styrkan. Värm upp innan du tränar och stretcha efteråt.