Mest koll med matlåda – och en bättre form

KOST. Lagar du maten själv så vet du exakt vad du äter. Då kan du påverka sammansättningen av måltiden och mängden protein, fett och kolhydrater – och göra goda och smarta val. Matlådan är fina formens bästa kompis!
Restaurangluncher kan vara en anledning till att du kanske inte når dina träningsmål. Maten kan vara för näringsfattig så att du inte får den energi du behöver för att kunna träna som du vill, då blir det inte de träningsresultat du önskar.

Att äta ute flera gånger i veckan är också en vanlig orsak till utebliven viktminskning, om målet är att gå ned i vikt och inget händer trots regelbunden träning och bra mat i övrigt.

När du beställer mat på restaurang så vet du inte om maten är stekt, grillad eller friterad och inte heller vilken typ av matfett som använts vid tillagningen och så vidare. Du vet inte heller ursprungsland. Det är troligt att det inte är svenska råvaror eftersom många restauranger importerar storpack för att hålla nere kostnaderna.

Kontroll över din egen kost

Den som har koll på det här med mättande protein, nyttigt fett och livsnödvändiga kolhydrater vet hur viktigt det är att komponera ihop varje måltid med rätt mängd av varje. För att du ska vara så pigg, glad och produktiv som möjligt.

Det är svårt att bestämma mängden per näringsämne när du inte lagar maten själv. På restaurang kan du vanligtvis inte välja mängd per näringsämne protein, kolhydrater och fett.

På restaurang är det till exempel också lätt hänt att äta en större mängd sås än planerat. Du kanske tvingas göra kompromisser du inte vill eller skulle gjort om du hade lagat maten själv.

Vinstintresse före folkhälsan

Restauranger är vinstdrivande företag och tänker i första hand på sin egen ekonomi, inte på folkhälsan. För lönsamhetens skull måste de hålla nere kostnaden per måltid och det är därför varje portion maxas med ris, pasta och bröd eftersom det är billigt för dem, jämfört med vad proteinrika tillbehör och pålägg kostar.

En helt vanlig lunch på stan innehåller ofta 80-90% kolhydrater, till exempel pastasallad eller lasagne. Detta eftersom lunchrestaurangen gärna vill gå med vinst och fyller därför tallriken med det som är billigast, pasta är billigare än kyckling och grönsaker exempelvis. På menyn kan ju pasta med kycklingfilé och grönsaker låta bra och nyttigt.

När tallriken kommer till bordet så brukar det visa sig vara en djuptallrik med pasta, någonstans däri återfinns några få och små kycklingbitar, och några grönsaker. Lagar du samma rätt själv kan du styra så att det blir en näve pasta av bästa sort, 1-2 kycklingfiléer och hur mycket grönsaker som helst.

En lasagne på restaurang består ofta av mestadels pasta, mellan lasagneplattorna ligger ett tunt lager färs. När du lagar lasagne hemma kan du ju reglera mängden kolhydrater på ett annat vis och göra lasagne på exempelvis med 1 kg färs, 1 kg morötter och ”bara” ett lager med lasagneplattor (och använda turkisk yoghurt istället för ostsås och riven ost samt kryddor) dessutom kan du välja färsk pasta med mycket ägg i, som är ett bättre val än ”vanliga”.

Laga maten själv

Givetvis gör det inte mycket på det stora hela att äta på restaurang ibland, men att göra det flera gånger per vecka påverkar definitivt formen.

Ett tidseffektivt trick är att alltid laga mat för fler personer än ni är som ska äta middag, då fixas matlådorna helt automatiskt.

Använd matlåda med kylklabb i locket eller en liten kylväska i canvas och en liten kylklabb så att inte maten blir dålig innan det är dags att äta den.

TIPS: Om du vill lära dig mer om kost & träning, kolla in PT-online med Caroline.