Powerwalka hellre innan en måltid.

Powerwalk bäst effekt före maten

FETTFÖRBRÄNNING. Öka fettförbränningen genom att lägga promenaderna före hellre än efter måltiden. Spara kolhydraterna tills efteråt.
Undvik att äta kolhydrater närmsta två timmarna före lågintensiv förbränningsträning – det är bra för kroppens fettförbränningsprocess och ger en snabbare viktminskning.

Det är delvis därför morgonpromenader är så effektiva ut fettförbränningsperspektiv, de flesta äter ju inte kolhydrater på natten. Det går dock i princip lika bra att powerwalka när som helst under dagen, du behöver inte kliva upp i ottan.

Att äta innan en powerwalk

Det är alltså bättre att powerwalka före en måltid än efter, för fettförbränningen. Ät gärna något med protein och fett innan din powerwalk eller annan lågintensiv träning, för att skydda musklerna och maximera fettförbränningen. Till exempel 3-5 dl mjölk och ett par teskedar kallpressad linfröolja.

Ät innan konditionsträning

Innan högintensiv träning är det däremot viktigt att äta något en timma eller två före annars bryts kroppen ned och såväl effekten som resultatet av träningen minskar. Även innan styrketräning är det bra att äta något.

Det kan dock vara svårt att träna direkt inpå en måltid, så testa dig fram och lär dig när du behöver äta i samband med träning för att din kropp ska kunna prestera bäst.

Öka fettförbränningen mer

Olika omständigheter gör att förbränningen kan höjas ytterligare, exempelvis om du dricker kaffe med koffein eller äter starka kryddor före förbränningsträning. Detta gör en marginell skillnad. Däremot kan en kopp kaffe med mjölk före morgonpromenaden vara ett bra sätt att ladda upp och mentalt förbereda sig, särskilt om det är på morgonen, så det kan vara en bra rutin, att det sedan ökar förbränningen en aning är ju en bonus.

Kom ihåg att dricka vatten också, i samband med varje kopp kaffe eftersom koffein är vätskedrivande.