Artiklar om träning, kost, hälsa, fettförbränning, styrketräning och aktiv livsstil.

Du behöver inte äta rätt alla dagar, men genom att ”äta rätt” i vardagen så gör en rimlig konsumtion onyttigheter på helgen inte någon större skillnad på det stora hela.

Tips för att få resultat av din träning, tid att träna, göra träningsschema med mera.

Tips för att gå ned i vikt

Gå ner i vikt

Slippa insida lår som skaver mot varandra. Bort med gäddhäng. Bort med kärlekshandtag. Mindre bukfett. Det är vanliga önskemål och det går att nå den … Läs mer →

Ett starkt magstöd ger stark bål

Starkare bål med rätt coreträning

Starka magmuskler i kombination med starka ryggmuskler gör att du kan slippa värk i rygg, axlar och nacke – för all framtid. Träna core regelbundet … Läs mer →

Mer aktiverad sätesmuskulatur ger bättre resultat

Träning för rumpa och aktivering av sätesmusklerna

Att ha svårt att få kontakt med rumpmusklerna är ett vanligt problem. Många upplever sig känna mer i benen än i baken vid vissa eller … Läs mer →

Så här får du bättre hållning

Det finns faktiskt en enda kvickfix inom träning och hälsa – som fungerar. Det är en kvickfix som förbättrar hållningen. Bara genom att tänka på … Läs mer →

Protein och träning – så här funkar det

KOST. För lite protein i kosten är en vanlig orsak till uteblivna träningsresultat. För att fixa en starkare kropp så måste du äta tillräckligt med … Läs mer →

Öka de nyttiga fetterna

KOST. Du blir lika tjock av äta fett som du blir grön av att äta avocado. Du blir alltså inte tjock av att äta fett, … Läs mer →

räkna kalorier

Lär dig räkna och förstå kalorier

Kroppen behöver energi för att fungera, beroende på valet av livsstil behöver du mer eller mindre energi. Mängden energi som kroppen använder mäts i antal … Läs mer →

Goda med snabba kolhydrater

Det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater

Dra inte alla kolhydrater över en kam. Vissa kolhydrater klarar du dig helt utan, andra är livsnödvändiga. Den stora utmaningen med kolhydrater är att hålla … Läs mer →

Hur är bröd för formen?

Välj bröd smart och gå ned ned i vikt

KOST. Måltider baserade på mackor är enkla alternativ men ofta näringsfattiga och förödande för formen. Den som har träningsmål att nå kan göra stor skillnad … Läs mer →

Fixa formen med dessa matvanor

KOST. Maxa resultaten av din träning med hjälp av en matklocka. Oavsett träningsmål så behövs näringsrik kost och regelbundna mattider – för att du ska … Läs mer →

Ta makten över sockerbegäret

Så här övervinner du sockerberoendet

KOST. Mer än var tredje kvinna och nästan varannan man i Sverige är idag överviktig eller fet. Många äter för mycket av fel saker och … Läs mer →

Träna övningarna i cirkel

Cirkelträning gör dig starkare och slankare

Cirkelträning är när du varvar övningarna i träningsprogrammet, du tränar ett set av varje övning och börjar sedan om igen med den första övningen. Träningsövningarna … Läs mer →

Mest koll med matlåda – och en bättre form

KOST. Lagar du maten själv så vet du exakt vad du äter. Då kan du påverka sammansättningen av måltiden och mängden protein, fett och kolhydrater … Läs mer →

Tabataträning är kul och tidseffektivt

Träna tabata – effektiv träning som gör dig mer tränad

Fram med tidtagaruret och bli mer tränad genom att träna tabata – extremt effektiv intervallträning. Intervallträningsformen tabata kommer kommer ursprungligen från Japan, men egentligen är … Läs mer →

läs en innehållsförteckning

Konsten att läsa en innehållsförteckning

KOST. Förvånansvärt många produkter innehåller mer socker, salt och tillsatser än vad det kanske verkar vid första titten. Till synes samma produkt fast med olika … Läs mer →

hoppträning är bra för kroppen

Träna excentrisk träning

Excentrisk träning är träning när du spänner musklerna för att hålla emot en rörelse, eller träning i den så kallade negativa fasen. Vid exempelvis benböj … Läs mer →

funktionell träning är armhävningar

Funktionell träning gör dig stark i vardagen

Funktionell träning är styrketräning där kroppen tränas i naturliga rörelser. Syftet är att stärka kroppen och ge den en användbar styrka som underlättar vardagssysslor som … Läs mer →

hoppa dig i form med plyometrisk träning

Plyometrisk träning – plyometrics

Lägg in plyometrisk träning med hoppövningar i ditt träningsschema och bli starkare, snabbare och slankare – explosiv träning med hopp ger resultat på kort tid. … Läs mer →

Superset och triset

STYRKETRÄNING. Superset och triset är två av många bra termer inom styrketräning att hålla kolla på. Dessa är dessutom två roliga knep för att variera … Läs mer →

Caroline Nilsson tipsar om gummibandsträning

Träna med gummiband

Ett träningsgummiband i väskan och du kan förvandla vilken plats som helst till ditt gym. Styrketräning med gummiband är skonsam träning för kroppens leder och … Läs mer →

att äta i samband med träning

Powerwalk – bäst effekt före maten? Och styrketräning?

Fettförbränningen ökar en aning när du planerar in promenadträningen före jämfört efter måltiden och sparar på framför allt kolhydraterna tills efteråt. Den som vill gå … Läs mer →

Styrketräning är för alla

STYRKETRÄNING. Saker och ting vi inte riktigt behärskar upplevs ofta som “tråkiga”. Styrketräning är ett klassiskt exempel på detta. Att på måfå vandra runt i … Läs mer →

Uppvärmning innan träning

STYRKETRÄNING. Mjukstarta träningen genom att värma upp. Det är bra. Men håll uppvärmningen kort – spara energin till själva träningspasset. Det absolut viktigaste med uppvärmningen … Läs mer →

träningsschema tips

Schema styrketräning – 6 tips

Ett lockande träningsschema är viktigare än karaktär och disciplin för att lyckas med regelbunden träning tillräckligt länge för märkbara resultat. Struktur i träningen gör att … Läs mer →

Kroppens muskler – muskelordlista

STYRKETRÄNING. Intill maskinerna i gymmet finns vanligtvis tillhörande instruktioner, ofta med latinska uttryck för kroppens muskler. Det går snabbare att stärka de muskler du tränar … Läs mer →

Bli starkare med dropset

STYRKETRÄNING. När målet är att bli starkare är styrketräning med så kallade dropset en bra metod. Dropset betyder i praktiken att du sänker vikten allt … Läs mer →

Rätt storlek på träningsbollen

STYRKETRÄNING. Storleken på träningsbollen beror på din längd. De flesta brukar vilja ha en boll som är längden minus 100-105 centimeter. Testa genom att sitta … Läs mer →

Träningsschema

Träningsschema – så här gör du

LIVSSTIL. Inget mål – inget resultat. Effektivisera träningen med ett träningsschema och undvik situationen där du på måfå vandrar runt bland gymmets vikter och maskiner … Läs mer →

Vila och återhämtning vid träning

STYRKETRÄNING. Återhämtning och vila är lika viktigt som själva träningen. Det är faktiskt under vilan som musklerna byggs upp. Under styrketräningen bryts muskelfibrerna av, enkelt … Läs mer →

Promenera dig i form

Kom i form och håll i gång med promenadträning

Promenadträning är en effektiv och skonsam träningsform som ger starkare muskler, bättre kondition och ökad fettförbränning. Promenadträning kan också vara rolig – det finns många … Läs mer →

Sitt rätt när du tränar

STYRKETRÄNING. Din grundposition är avgörande för att också få till träningstekniken i övrigt. När du tränar övningar sittande så är det viktigt att sitta med … Läs mer →

Sockerflagga

Kom i form med en smart koststrategi

KOST. För att må bra behövs tillräckligt med energi och näring, men det är inte bara mängden som är avgörande utan även balansen mellan näringsämnena … Läs mer →

Få rutin på träningen – och resultat

LIVSSTIL. Aktivitet är lika livsviktigt som mat och sömn. Ändå är det inte alla som tycker det är viktigt att röra på sig. Det behöver … Läs mer →

Effektivisera din styrketräning

STYRKETRÄNING. Träna rätt och få ut mer av varje repetition. Lär dig grunderna om styrketräning och förvandla dig själv till en skicklig styrketränare. Här är … Läs mer →

träning för bättre kondition

Konditionsträning – vilken träning är bäst?

För att få bättre kondition så behövs pulshöjande aktiviteter. Bättre kondition är alltså inget som går att ”få”. Det är något du fixar och det … Läs mer →

bättre hållning när du tränar är viktigt

Träna rätt i stående grundposition

Träning med bra hållning ger bättre resultat. Alla stående övningar utgår från stående grundposition och genom att tänka lite extra på hållningen innan du sätter … Läs mer →

När målet är en funktionell kropp

En funktionell kropp är en kropp som fungerar

De allra flesta människor föds med en funktionell kropp. Sedan utsätts kroppen för olika påfrestningar genom livet och hur bra kroppen fungerar med åren beror … Läs mer →

Hitta tid att träna

Så här får du tid att träna

LIVSSTIL. Träningen behöver få utrymme i din agenda och klättra upp på din priolista för att hinnas med. Du väljer själv vad du hinner och … Läs mer →

Styrketräna dig snyggare

STYRKETRÄNING. Styrketräna regelbundet och upplev positiva effekter för muskler, leder och ligament – med även en ökad fettförbränning. Det finns en rad fördelar med träning, … Läs mer →

Utfall med hopp är en pulshöjare

Så här funkar fettförbränning

Fett förbränns både vid låg- och högintensiv konditionsträning. Kroppen förbränner alltid både kolhydrater och fett oavsett val av intensitet. Det viktigaste för fettförbränning – är … Läs mer →