menybutton menybutton

Har du köpt en dator?

köpa datorJag är ju jurist också som många av er vet. Marknadsrätt och varumärkesrätt är mina två favoritämnen och jag läser intressanta domar i de ämnena som kvällslektyr.

Jag gillar även avtalsrätt och köprätt. Civilrätt i största allmänhet faktiskt. Jag läser lagtext som om det vore chic lit.

Nyligen ryckte jag in när min kompanjon upptäckte att hon blivit lurad vid ett datorköp. Hon driver en av landets största receptsajter och programmerar alla träningsappar med mera.

Jag vågar påstå att hon är expert på allt som har med datorer att göra. Bäst på sökmotoroptimering och på det här med kod, mjukvara och hårdvara. Hon läser kod som jag läser lagtext.

Så. Det som hände henne är något att ta på allvar. Något som kan ha hänt andra som köpt dator. Jag tror att väldigt många fler än hon har blivit lurade. Jag menar, kan man lura henne som är extremt insatt när det gäller datorer, ja då vore det ju inte konstigt om det är fler som blivit lurade.

Min kompanjon är en sån där extremt noggrann, logisk och smart person. Hon hade till exempel varje ord gällande datorköpet på mejl, eller på anteckningar.

Bevismaterialet var alltså en dröm för en jurist. Så återförsäljaren Macsupport/MStore hade ingenting att komma med.

Det var bara för dem att häva köpet och betala tillbaka pengarna för den dator som Susanne hade köpt nästan två år tidigare.

Anledningen var att de utgett sig för att leverera originaldelar från Apple. Alltså den typen av hårdvara som Apple installerar när de tillverkar datorn (som i sin tur kanske är tillverkade av andra företag men det har inte med saken att göra).

I själva verket bytte de ut komponenterna och levererade andra, billigare och troligen inte av motsvarande kvalité.

Mellanskillnaden på några tusen var ju så klart ett fint tillskott i kassan för dem och inget som Susanne fick ta del av. Hon fick inte heller någon information om att de hade bytt ut delarna i hennes dator. Det hade ju varit helt annat om de hade fört en dialog med henne om detta, att hon till exempel skulle få ett bättre pris i utbyte mot att de bytte ut några delar i datorn.

Undersökningsplikten som man har som köpare enligt Köplagen sträcker sig inte till att man ska montera isär datorn och titta vad som är däri. Hon köpte datorn i egenskap av företagare och därför är Köplagen tillämplig. (För privatpersoner som köper datorer gäller Konsumentköplagen, den hade alltså varit tillämplig i det här fallet om hon hade köpt datorn för privat bruk.)

Vid köp av en Mac så är det väldigt viktigt att det är Apple själva som sätter in hårddisk och ram-minnen med mera. Annars gäller inte garantin AppleCare. Garantin (som man dessutom betalar extra för) innebär att man kan lämna in sin dator hos vilken auktoriserad servicepartner som helst, världen över och få den fixad, om den går sönder. Detta är ju givetvis väldigt bra och viktigt för en person som driver ett företag där kärnverksamheten utgörs av jobb vid datorn som programmering av hemsidor och appar.

Jag befarar att det finns fler återförsäljare av Mac (gäller kanske även andra märken på datorer) som gör på detta vis.

Personligen skulle jag aldrig tänka på att kolla huruvida det är en hårddisk från Apple eller om hårddisken är av annat märke. Det enda jag kollar när jag köper dator är storleken på hårddisk och minne med mera. Inte huruvida det är Apple eller återförsäljaren som har monterat grejerna.

Jag skulle alltså kunnat gå in hos en återförsäljare och säga ”jag vill köpa en Macbook Pro med en si eller så stor hårddisk och det här minnet och en retina-skärm”.

Att återförsäljaren i själva verket skulle kunna få för sig att då leverera en dator med en flera tusen kronor billigare hårddisk, fast ta betalt för Apple-original-delar, ja det skulle jag aldrig misstänka. (Tack och lov så har jag köpt min dator på Apple Store i Täby, det är alltså direkt från Apple och inte via någon återförsäljare.)

Så, enkelt förklarat, det vore lite som om en matbutik skulle sälja ett mjölkpaket med hälften av innehållet. Att de skulle tömma halva förpackningen, fylla ut med vatten, försegla den fint och ställa den i mjölkkylen. Precis som vanligt och sälja den till fullt pris. Den andra mjölken kan de ju sedan sälja till någon annan kund.

Så här går det alltså till hos vissa återförsäljare av Mac-datorer. För att man ska komma på dem krävs att datorn går sönder samt att man går till en annan auktoriserad servicepartner än där man köpte datorn för att få den lagad.

Det var så Susanne upptäckte att hon blivit lurad. Hennes dator gick sönder, hon gick till det serviceställe som kunde hjälpa henne snabbast. Eftersom det är vad man gör när man har en dator med den typen av heltäckande garanti som hon har.

Där upplyste de henne om att hon hade en dator med icke-originaldelar och att de inte kunde laga hennes dator av den anledningen, så är ju bestämmelserna och det är ju rimligt. Apple kan ju inte ta på sig att laga saker som andra stoppat i deras datorer.

Hade hon gått till företaget där hon köpte datorn så hade de lagat den åt henne eftersom de ju vet att de har bytt ut komponenterna och ju också vet att kunden inte vet. Garantin gäller alltså endast där på inköpsstället. Endast där. Trots att hon betalat för världen-över-service.

Susanne kontaktade faktiskt den återförsäljaren först, där hon alltså hade köpt datorn, men de hade längre kötid. Därför ringde hon vidare till andra auktoriserade servicepartners för att se om hon kunde få datorn lagad snabbare någon annanstans.

Om återförsäljaren Macsupport/MStore hade haft tid att laga datorn så hade Susanne aldrig fått reda på att de lurat henne. De hade lagat datorn utan att säga något så klart. Grejen är ju att garantin fortfarande gäller hos dem och endast hos dem så det finns så klart ingen anledning att säga något heller. De skulle ju direkt se att datorn var köpt, fixad och trixad med hos dem.

De flesta som köper en dator går troligen tillbaka till det ställe man köpte datorn i första hand, om den går sönder. Därför är det ju en liten risk för företag som gör på detta vis att bli påkomna. Men det blir som sagt flera tusen mer i kassan för återförsäljaren. Och en sämre dator till kunden. Ingen vidare affär.

Har du köpt en dator? Ska du köpa en dator? Susanne har satt ihop ett gäng att-tänka-på-saker och köptips. /Caroline

Info om PT-online med Caroline

Kommentarer inaktiverade.