menybutton menybutton

Kom-igång-tips

Kom-i-gång-tipsMed energidepåerna påfyllda efter en skön sommar är tillfället optimalt för att komma igång med träningsrutinerna.

När du har regelbundna träningstider inbokade på schemat så är det dags att planera själva träningen. Välj aktiviteter beroende på mål och antal träningstillfällen per vecka du bestämt dig för.

Önskar du att bli starkare? Fokusera träningstiden på styrketräning i gymmet, hemma eller i gruppträningssalen.

Vill du gå ned i vikt? Låt större delen av träningstiden bestå av förbrännande aktiviteter som powerwalks och löpning.

Är målet att kunna springa en mil? Spendera mestadels av träningstiden på gångbanan, i löparspåret eller på motionsbandet och lägg in intervallträning.

Vill du gå ned i vikt, bygga muskler och få bättre kondition? Det fina med träning är att allt detta faktiskt sker samtidigt.

Det går inte att uteslutande förbränna fett exempelvis. När du powerwalkar styrketränas samtidigt rump- och benmusklerna till exempel. Men, det är ändå bra att fokusera och ha tydliga mål.

Det bästa är ofta att kombinera kondition och styrketräning, oavsett mål, men att procentuellt fördela mer tid på det ena eller andra.

Tänker du exempelvis träna tre gånger i veckan och önskar att bli av med några kilon. Kör då två kombinerade träningspass med kondition och smart, tidseffektiv styrketräning samt ett rent konditionspass.

På så sätt kommer träningstiden mestadels bestå av fettförbrännande aktiviteter, men du får också in två styrkepass per vecka, vilket gör att förbränningen blir ännu bättre.

Styrketräning är ju även bra på många andra vis. Läs mer om det i artikeln Styrketräning för alla. /Caroline

2 kommentarer till Kom-igång-tips