Benböjspyramiden för fasta ben

Benböjspyramid

En enda övning räcker för att fixa fast rumpa och starka ben. Skippa komplicerade benträningsmaskiner och satsa på traditionella benböj – en kul övning som går att träna på många olika sätt.
Träningsprogrammet benböjspyramiden tar bara 5 minuter att genomföra. Träna var och när du vill. Snabb och kul benträning. Lägg in övningskombinationen som avslutning på konditionspasset, efter en powerwalk eller i samband med ett dans- eller spinningpass.

Tanken med pyramidträning är att dela upp det totala antalet repetitioner och övningar, så att det känns lättare och mer motiverande. Kör set efter set och tänk ”nu ska jag bara göra 20 benböj” och sedan ”bara 10 benböj med upphopp” och så vidare.

När hela pyramiden är avklarad så kommer det kännas i ben och bak. Efter några gånger kommer det även att synas!

Pyramidträning med benböj

20 benböj
20 benböj åt sidan (totalt, varva ett åt vardera håll 15 per ben)
20 enbensbenböj (totalt, kör 10 på ena sidan, byt och kör 10 direkt med andra)
15 bredbensbenböj
10 benböj med upphopp
15 bredbensbenböj
20 enbensbenböj (totalt, kör 10 på ena sidan, byt och kör 10 direkt med andra)
20 benböj åt sidan (totalt, varva en åt vardera håll 15 per ben)
20 benböj

Alla träningsövningar finns beskrivna med text och bilder i övningsbanken. Antalet repetitioner är en rekommendation och något att utgå ifrån, anpassa så att det passar dig, du får testa dig fram.