menybutton menybutton

Reklam i bloggar

På spaning på stan på eget bevågDet är vanligt med dold reklam i bloggar. Många lurar läsarna. Jag gör det inte. Det är sällan jag tackar ja till att prova saker. När jag gör det så är jag tydlig med att berätta att det är något som jag fått testa gratis.

Det är också vanligt med inte-dold reklam i bloggar. Det inte alla bloggare tänker på dock är att gratisprodukterna från företag är att likna med ekonomisk ersättning och ska tas upp för beskattning.

Jag är inte sugen på att betala skatt för träningskläder som jag får men kanske inte skulle köpt själv. Det spelar ingen roll om man lottar ut dem i en tävling i bloggen eller behåller dem. Fått är fått. Den skattesmällen vill jag alltså undvika.

Det finns fler anledningar till att jag sällan tar emot produkter. Det mesta jag får gratis samlar damm i garderoben.

Många företag undrar om jag vill ha träningskläder. Så klart, det är ju billigt för dem att skicka mig en träningstopp som sedan högst troligt kommer synas på min träningsblogg.

Jag tackar nästan alltid nej som sagt. Delvis till följd av mina erfarenheter från de åren jag var sponsrad av Nike. Oavsett hur många träningskläder och -skor jag har i garderoben så är det ändå bara 10-20 som jag använder, favoriterna.

Dem köper jag gärna själv. Jag tycker det är roligt att hitta träningskläder som kanske inte alla andra har och köper dem gärna utomlands.

Ett annat skäl till att jag vanligtvis tackar nej är för att jag inte tycker det är roligt att vara en av 10-20 bloggar som får en viss uppsättning träningskläder skickade till sig. Säsongens senaste så klart, de som finns i butik just nu så klart. För att alla läsare sedan ska springa till butikerna och köpa. Vilket många läsare också gör.

Jag kan absolut förstå att det finns bloggare som tackar ja till detta. Givetvis handlar det om bekräftelse och om att känna sig utvald. Företag som jobbar med reklam i bloggar på det viset är duktiga på att få bloggare att känna just så. Det är det som är grejen liksom.

Företagens marknadsavdelningar jublar och visar stolt upp print screens på all gratisreklam de fixar via bloggar, i interna presentationer. Hela företaget jublar. Tänk så mycket pengar de tjänar på att inte betala för sig genom att annonsera.

Kostnad för ett företag att skicka mig exempelvis ett par sportskor som kostar 1 000 kr i butik = ungefär 100-150 kr. I min research har jag kollat upp vad det skulle kosta att låta tillverka ett större parti sportskor på andra sidan jorden och få dem fraktade till Sverige.

Vad är då ett blogginlägg värt för ett företag som tillverkar sportskor där jag skriver om just deras skor i en av landets mest etablerade träningsbloggar?

Nästan ovärderligt, men lägg till några nollor på de där 100-150 kronorna.

Och vad får jag för att ta emot och eventuellt skriva om en massa produkter som företag vill att jag ska skriva om och som de skickar ut till många bloggar samtidigt? Förutom en eventuell skattesmäll också.

En trist blogg. Många som läser träningsbloggar läser flera och många tycker inte det är kul att läsa om de där knallcerisa träningsskorna från det där sportvarumärket så många fler än en enda gång.

Och så får jag ett par knallcerisa träningsskor då, som jag kanske egentligen inte tycker är snygga eller är gjorda i ett material jag gillar eller sitter bra på just mig.

Reklam i bloggar är det billigaste sättet för företag att marknadsföra sig numera. Det är minst lika bra marknadsföring som att hamna på en så kallad plocksida i ett månadsmagasin. Fast så mycket lättare eftersom bloggarna inte tänker på samma sätt som en tidningsredaktion.

Bloggare är lättare att påverka än journalister som i sitt yrke ofta strävar efter att vara neutrala och inte gå företagens ärenden.

Företag jobbar utbrett med med press- och bloggevents. Många PR-byråer och företag väljer att döpa bloggeventsen till pressevent istället för bloggevent eftersom det klingar bättre. En bloggare som blir inbjuden på ett ”press”-event känner sig lite extra utvald. Då hamnar bloggaren mer i journalistfacket än i bloggflocken.

Företag bjuder in, formulerar fina fraser i inbjudan som gör att man som bloggare ska känna sig utvald och speciell, som “vi gillar din träningsblogg och skulle vilja att just du kommer för att höra om de senaste trenderna på det här häftiga stället”.

”De senaste trenderna” brukar betyda de senaste trenderna från just det företaget, alltså företagets produktnyheter. Sedan sitter man där i den där fina miljön och blir hjärntvättad av företaget som inget hellre vill än att man ska blogga om just deras senaste nyhet, och så försöker de kompensera propagandan med allt ifrån en frukostfralla till en femrätters och ofta ett träningspass som inte ger mig som är en vältränad person med koll på läget särskilt mycket.

Ibland tycker jag dock den här typen av tillställningar ger något, ibland är det ju kul att testa något nytt. Eller höra det senaste om något som jag inte själv kunnat läsa mig till. Det brukar vara då jag bestämmer mig för att slita mig från mina egna produktioner och tassa iväg.

Jag är inte imponerad av kändisar så mig lockar man inte med ”kom och gör benböj med hen, känd från TV”.

Hur som helst. En välfylld goodie bag (påse med gratisgrejer) utlovas alltid på alla tillställningar för bloggare. Det är måste. Annars kommer inte bloggarna. Så är det.

Många bloggare ser gratisgrejerna som en slags ekonomisk kompensation för all den tid de lägger ned på att blogga. Det har jag också full förståelse för.

Det är i princip omöjligt att få någon annan ekonomisk ersättning för sitt bloggande. Få företag annonserar på bloggar.

Varför ska de betala för att synas på en blogg när de får bättre publicitet mycket billigare genom att skicka produkter gratis till den som har bloggen?

Varje vecka får jag mejl från företag som vill att jag på ett eller annat sätt ska skriva om deras grejer. Vissa gör det mer eller mindre snyggt. Här är ett exempel från företaget Zalando, som vill att jag lurar er läsare.

Mejl från Zalando:
Hej Caroline, mitt namn är Xx och jag jobbar på Zalando.se. Zalando grundades i Tyskland 2008 och har funnits i Sverige sedan april. Vi är en av de största modebutikerna online och har ett brett sortiment av skor, kläder, modeaccessoarer, sportutrustning och heminredning. Jag har läst din blogg och tycker att den är riktigt snygg gjord. Jag är intresserad av ett samarbete med dig, så hör gärna av dig till mig för mer information om du är intresserad.

Jag svarar (med hopp om att de vill annonsera på GymGlam.se, men misstänker att det är ännu ett företag som suktar efter gratisreklam på grund av ordvalet ”samarbete”):
Hej,
Intresserad, mer info tack.
Caroline

Nästa mejl från Zalando:
Jag skulle vilja erbjuda dig ett presentkort på 500 kr så att du kan testa vår butik. I gengäld vill jag att du skriver om oss och inkluderar länkar som du kommer att få av mig. Jag vill att du skriver ett inlägg i samma stil som du brukar göra och vill därför inte att du skriver att det är ett sponsrat inlägg eller att du har fått produkter av oss. I inlägget vill jag att du endast länkar till vår sida. Innan du publicerar ditt inlägg vill jag att du skickar det du har skrivit till mig så att jag kan kolla att länkarna fungerar som de ska. Låter detta intressant för dig?

Jag svarar då:
Nej tack, men ni är välkomna att annonsera på GymGlam.se om ni är intresserade av att synas där.
Med vänlig hälsning,
Caroline

Företaget ville alltså att jag skulle skriva ett inlägg som jag gör när jag på eget bevåg tipsar om något jag gillar. Så att ni läsare ska tro att det är mina egna personliga åsikter, något som jag på eget bevåg hittat och gillar. Jag tipsar ju och skriver gärna positivt om saker som jag verkligen gillar. Som om leklandet Playland exempelvis eller när jag berättade om valet av mäklare vid lägenhetsförsäljningen.

Så, företaget Zalando vill alltså att jag lurar er läsare och ska dessutom godkänna inlägget innan publicering. Dold reklam. Inte förenligt med MFL (marknadsföringslagen).

TV-programmet Plus hade ett inslag om just detta nyligen, jag rekommenderar alla som är intresserade av reklam och dold reklam i bloggar att kolla in det. /Caroline

13 kommentarer till Reklam i bloggar

  1. Fick också ett mejl från Zalando med erbjudande om 1000 kr. Jag har inget emot att testa en webbshop, men att de KRÄVER att man ska skriva och länka och att de ska granska det man skriver innan är långt ifrån ok. Därför valde jag att inte gå vidare med det. Zalando känns inte som ett företag jag vill skriva om – just på sättet de kontaktar bloggare.

    Jag väljer att blogga om produkter jag gillar, och ska jag hålla mig a jour med allt nytt och kunna testa saker (precis som en tidningsredaktion) går det inte att köpa allt själv. Har själv jobbat för olika magasin vid olika tillfällen, och de är inte alltid mer kritiska än bloggare. De lägger in produkter som de har som annonsörer och samma prylar som syns i en blogg syns också här. Alla gör inte så, men jag har sett flera exempel på det.

    Endast en bråkdel hamnar i bloggen då jag är noga med att välja ut mina favoriter. Visst kan man alltid bli tydligare vart produkterna kommer ifrån. Håller med om att det är trist att se samma saker överallt. Ibland struntar jag att blogga om något då andra redan har gjort det och då blir jag inte sugen längre, då hoppar jag över det. Eller spar det till senare och gör en egen grej av det.

  2. Intressant med förtydligande exempel, och kul att höra att du är klok på så många områden!

  3. Jag såg nyss att Linda Thelenius (fd Rosing) har skrivit ett inlägg om just Zalando och att hon hade beställt snygga skor och ett par byxor därifrån. När jag skev en kommentar och frågade om inlägget var sponsrat så togs den kommentaren bort efter ett tag. Jag tolkar det som ett Ja på min fråga. Tråkigt att hon inte kan informera om det när hon dessutom har lagt in länkar till deras hemsida:(.

  4. Jag tycker att öppenhet är viktigast. Så länge du skriver att du har fått varan (eller ett presentkort) så lurar du ingen. Sedan var ju mailet du fått helt oetisk!!! Det viktiga för mig som bloggare är att jag själv bestämmer vad jag skriver- det är väl bara jag som kan bjuda på MINA åsikter. Annars får det alltid vara.

    Jag beställde hem en broschyr om hur man beskattar en hobbyverksamhet (som privatperson) och där står bl.a. om sponsorkläder. Det du bär på dig och syns i behöver du inte beskatta enligt den informationen (som ju borde stämma då det är Skatteverket som tryckt broschyren). Det är givetvis annat om du har ett sponsavtal och får betalt (har någon bloggare det?- tror inte det!)

    Sedan finns ju affiliate-program, som jag nyligen börjat använda (har bl.a. en Zalando-banner och det känns ju jättedumt nu efter att ha läst detta. Har dock konstaterat själv att de har bra rabatter) och jag frågade mina läsare helt öppet om det hur det skulle kännas om jag började med det. Det kom ca 40 svar som kommentarer och mail varav EN var negativ till idéen! Och som privatperson så betalar man 47% skatt& avgifter på det man tjänar på affiliate så det är helt vita pengar.

    För mig personligen känns det inte viktigt att äga jättemånga par löparskor (precis som du skriver att du verkligen inte behöver så mycket träningskläder), men att kunna tjäna lite rena pengar är ju värdefullt och det är just det jag nu försöker själv- utan att samtidigt försöka lura någon.

    Idag la jag upp ett Röhnisch-erbjudande på bloggen och skrev då tydligt att vi som lägger upp det kan få ett presentkort om man lyckas sälja några. Det låter absolut som att sälja sig billigt, men när det gäller Röhnsich så har jag ett mycket djupare samarbete än så som räcker sig låångt tillbaka och jag pushar alltid gärna deras grejer för att jag VILL, inte för att de försöker köpa mig. Samma gäller några mindre företag såsom Holistic och GoCoCo. Jag tipsar om för att jag vill och för att jag jättegärna hjälper dem.

    Så länge en bloggare bestämmer själv (även om ersättningen skulle vara dålig) och är öppen mot sina läsare så kan jag inte se något oetiskt i det.

  5. Bra skrivet Caroline! Jag är så obota trött på alla dessa smygreklaminlägg och helt okritiska bloggare som sväljer tillverkarnas budskap med hull och hår. Mailet från Zalando är ju rent utsagt pinsamt. För att inte tala om olagligt! BRA att du tar upp detta med att som bloggare MÅSTE man faktiskt skatta för saker man fått. Det tror jag inte många vet. Jag tar aldrig emot gratisgrejer längre och skriver bara om sådant jag köpt själv och som jag verkligen, verkligen gillar och kan stå för.

  6. Åhhhh du är så klok Caroline & jag har så mycket att lära. Som relativ ny bloggare (i alla fall när det kommer till detta) tackar jag & tar emot, men så är mitt tema mycket träningsmode också. Svårt! Men jag ska tänka på vad du skriver här. Du har HELT rätt i att många, inkl. mig själv, blir utnyttjade.

    Stor kram!

  7. Har verkligen börjat förstå hur det fungerar med all denna produktplacering, vilket jag var helt ovetandes om när jag började läsa bloggar men genom att läsa flera träningsbloggar- som faktiskt är de som är mest öppna med hur det går till gällande produktplaceringen, har jag insett vilken jättemarknad vi bloggläsare är.

  8. Är inte det ett brott av något slag, att uppmuntra någon till att bryta mot gällande lag? Oetiskt iaf.

    Jag bryr mig inte om folk tar emot gratisprover och/eller skriver betalda inlägg men då ska de vara tydliga med det.

  9. Hej Carro! Det här är kul! jag fick det där mailet från Zalando. jag svarade kort som du – för att veta mer. Fick samma svar, men min blogg var värd hela sjuhundra kronor för dem. ;) jag sa att jag kan visst handla för ett presentkort, men jag lutrar inte mina läsare – jag är alltid tydlig med om jag får eller köpt grejer jag syns i eller testar. Just kände jag för att beställa ett par saucony som jag inte sett i butik och gärna vill ha. Men jag var samtidigt förbannad över alla som plötsligt handlade på zalando utan att berätta att de fått presentkort.

    Jag kan hålla med om mycket i det här inlägget, men vill tillägga att det också kan vara väldigt djupa och roliga samarbeten för bloggare, och som ger utbyte på många plan. OCH som kan ge pengar i plånboken. Man får som bloggare vara del i businessen, etablera relationen och sätta sitt pris.

    Jag får ofta mailen med frågor om det går att annonsera på uppochhoppa. Jag svarar att det går visst det – men att jag annonsmärker och har ett pris – det brukar ingen vara intresserad av att betala.

    Många skulle kunna sköta sin bloggbusiness så mycket bättre, för det är arbetsinsatsen värd. Och företagen kan betala, i alla fall de allra flesta.

    Vissa små bolag är roliga att stötta och man kan göra det mer ”probono”. Jag har på exakt det sättet stöttat ditt bolag, när du bett bloggare att testa gratis och gärna blogga om det, eller startat utmaningar.

  10. Jag håller verkligen med dig om allt! Skrev om liknande saker i ett blogginlägg en gång och då blev det många sura miner från andra bloggare – som gärna skriver om grejer de får ;)

    Zalando låter sanslöst oseriösa! Har fått liknande erbjudanden av andra företag och känner mig nästan förolämpad för att de tror att jag skulle tacka ja.