menybutton menybutton

Seg omsättning på träningskläder

Skyltfönstret på PUBDen stora träningsboomen är ju i januari. I början av januari för att vara exakt, men man kan säga att den håller i sig hela januari. De flesta traditionella sportvarumärken och sportbutiker har missat den i år. Vissa av dem för jag vet inte vilket år i ordningen.

Vi är snart inne i halva februari och många butiker är fortfarande överfulla med rea på träningskläder från föregående säsong.

Det betyder att butikerna köpt in eller producerat för mycket och att den förväntade försäljningen varit lägre.

Många sportbutiker och sportvarumärken underskattar utbudet från HM och andra modekedjor som idag erbjuder prisvärda och ofta mer moderiktiga träningskläder. Många träningsentusiaster väljer att köpa sina träningskläder där numera och få sportkedjor och sportvarumärken hänger med och producerar prisvärda alternativ.

Sportbutikerna hamnar i en dålig cirkel, all rea tar ju stor plats. Då får inte nyheterna plats och det blir svårt att sälja de nya träningskläderna (också). Ännu sämre försäljning. Lagret blir större och större och omsättningshastigheten lägre och lägre.

Ett sätt att bryta detta mönster är ju att flytta ut all rea och köra lagerutförsäljningen någon annanstans. I en tillfällig pop-up-butik till exempel. Varför gör ingen det? Upp med en cool pop-up-butik på ett bra läge och jag lovar att rean är borta på några dagar.

Sedan finns det gott om utrymme för att presentera det senaste träningsmodet på ett luftigt, snyggt och bra sätt. Så att kunderna kan komma springandes, inspireras och shoppa.

Kunderna är som mest köpsugna i början av året. Habegäret pikar i samma veva som gymmen svämmar över med motiverade i-år-ska-jag-minsann-fixa-den-där-superkroppen-människor.

Det är när vi tränare jobbar dag och natt med att göra träningsprogram och PT-online-kalendern är överfullbokad. Det är då som vårens sportmode borde vara på plats i butikerna och alla REA-skyltar nedplockade för länge sen.

En butik som lyckas bra med att presentera sitt utbud är Röhnisich, en annan är Team Sportia i PUB-huset, Stadium är duktiga också (både online och i butik).

NK Sport har för mycket rea, även om de visar nyheterna från Nike och det senaste från Adidas Stella McCartney på ett bra sätt- resten av träningsavdelningen är kaos.

HM, Gina Tricot och Kappahl hade träningskläderna på plats i januari också, men de är ju modeföretag också och är verkligen duktiga på det där med tajming. De har ju alltid säsongens plagg vid precis rätt tidpunkter eller lite före. /Caroline

Kommentarer inaktiverade.