Träningsbloggen GymGlam av Caroline Nilsson

Nyheter på gång – filmredigering pågår

Idag har jag varit hos Sound & Vision hos Isak och redigerat filmer. Närmare bestämt – Isak har redigerat filmer och jag tittat på så där löjligt imponerat. Jag gillar verkligen att jobba ihop med människor som är så där otroligt duktiga och kunniga på saker och ting. Det märks när någon har både talang och passion för något – då blir resultat på precis den nivå som jag vill ha det.

Isak är en sån, han brinner för filmredigering (och fotografering, filmning med mera) och redigerar hur snabbt som helst, snabbt och proffsigt. Han har så många bra idéer och förstår exakt vad som är tanken.

Resultatet, kommer att dyka upp i olika former så småningom. Kanske blir det filmtajm redan nästa vecka. Vem vet? /CarolineFilmredigering pågårFilmredigering

Det går bra att träna med mig, läs mer om PT-online:

Nu försöker Nike snylta till sig marknadsföring gratis

Vad händer på Nike? Under de 6,5 år som jag var anställd på Nike i Sverige och på Europakontoret i Holland så var Nike ett världsledande, innovativt företag på alla sätt – inte minst inom marknadsföring.

Numera försöker Nike visst snylta till sig marknadsföring, i utbyte mot en startavgift i ett lopp och en T-shirt och smicker.

Det Nike ber mig göra så gott som gratis är något som skulle innebära flera timmars arbete för min del samt värdet av den exponering Nike ber om på min sajt rör sig om tusentals kronor (se i mejlet ”Detta vill Nike ha ut av samarbetet:”).

Äta Niketröja?
Jag behöver äta som alla andra, och jag har en försörjningsplikt som de flesta andra och jag är mamma till tre barn. Att servera en ihopvikt Niketröja på middagstallriken är liksom inte ett bra alternativ. Vad skulle barnen säga då?

Dessutom, att driva träningssajten GymGlam.se, där Nike så gärna vill synas (se mejlet ”Nike wants you!” haha) – men inte betala för sig, medför en del kostnader. Jag tror inte att min webbutvecklare blir glad om jag skickar en Niketröja som betalning för arbetsinsatsen. Inte webbhotellet heller och inte fotografen eller filmbolaget heller…

Träningsbloggen är en del av verksamheten i mitt företag. Jag är anställd i företaget och arbetar i utbyte mot lön, precis som vem som helst.

Om jag skulle vilja springa ett lopp så är en anmälningsavgift på 230 kr något jag gärna betalar – med min lön.

Nike utnyttjar sitt starka varumärke men borde veta bättre
Dessutom har jag har redan en träningströja. Flera faktiskt. Resten av punkterna i mejlet tänker jag inte ens kommentera men kort sagt så är det värdelöst trams även om det för en oinvigd kanske kan låta bra.

Kort och gott utnyttjar Nike sitt starka varumärke för att få folk att jobba gratis, och det är inte ett okej beteende – många unga, oerfarna bloggare kommer att gå på detta.

Det finns något som kallas ”förtjänad media” – det är när någon spontant skriver något i en blogg till exempel för att något är så fantastiskt bra att man bara måste skriva om det. ”Förtjänad media” är bättre ur marknadsföringsperspektiv än ”betald media” där blogginlägg märks med ”i samarbete med” (eftersom när en bloggare skriver om något spontant så tänker läsaren ”hen gillar det, ska kolla in det” och när en bloggare skriver om något ”i samarbete med” tänker läsaren ”aha, hen fick betalt för att skriva”).

Nike försöker snylta till sig ”förtjänad media” på sliskigaste tänkbara vis genom att få bloggare att känna sig ”utvalda”.

Vem vill inte känna sig utvald och ”samarbeta” med ett företag som Nike? Jag föll själv för precis det för 16 år sedan när jag skrev på ett kontrakt för att bli en ”Nikeinstruktör”, en av få utvalda tränare som fick träningskläder av Nike, på den tiden valde jag dessutom självmant att enbart använda Nikekläder även innan sponsringen. Att få vara med i instruktörsteamet var en ära, men det går inte alls att jämföra med denna typ av fulspel, den gången var det ömsesidig respekt och win-win.

Företag som Nike bör ta ett ansvar och inte uppmuntra till gratisarbete
Jag tycker att företag som Nike ska vara vägledande, ta ansvar och se till att arbeta med marknadsföring i bloggar på precis samma vis som Nike gör i mer traditionella medier.

Att jobba gratis bakom en datorskärm för att marknadsföra Nike är precis lika illa som utnyttjande av arbetskraft i utvecklingsländer. Gratisarbete är lika illa vart det än sker.

Som jag har skrivit förut så är det ofta unga eller oerfarna som utnyttjas på det här sättet, vilket jag är starkt emot. Att ett företag som Nike väljer att göra det är något som verkligen förvånar mig.

Nike wants me :o)
Mejlet från företaget som representerar Nike är ett typiskt massmejl, det har troligen skickats till otaliga bloggare med hopp om att någon nappar (och flera nappar tyvärr) (inget att känna sig ”dum” för, det är Nike som är boven här, de borde veta bättre och jobba på andra sätt).

Mejlet är upplagt på klassiskt vis, med lite smicker i början – Nike tror att det vore bra för min image att spegla mig i lite varumärkesglans från ett stort internationellt varumärke. Som om jag började igår liksom.

Men, jag har ju också arbetat på Nike i 6,5 år…
Den som skriver mejlet verkar inte ha en aning om jag dessutom varit anställd på Nike. Trots att den informationen tydligt framgår på min sajt och det förvånar mig att hen som arbetar på ”Nordens största nätverk för blogg-samarbeten” inte läser på lite om den aktuella bloggaren innan hen tar kontakt på detta vis.

Det förvånar mig också att ett företag som Nike använder sig av den här typen av konsulttjänster – snacka om att köpa grisen i säcken och att det innebär en skyhög skaderisk för varumärket.

Jag vet dessutom att Nike betalar företaget X tusentals kronor för att ”hitta bloggare” – vilket uppenbarligen är slöseri med pengar och jag tycker absolut att den kompetensen borde finnas internt på Nikes marknadsavdelning.

Bättre vore att ta de där pengarna som går till att betala företaget X och istället betala för sig i de medier där Nike önskar att synas, förslagsvis hos professionella bloggare.

Nej, all PR är inte bra PR
Denna typ av publicering som Nike får här och nu i min träningsblogg är ett perfekt exempel på hur fel det kan bli. All PR är inte bra PR – det är en gammal skröna.

Nikes snyltarstrategi slår alltså tillbaka här och nu :o)

Om en representant (vilket företaget X är) för Nike uttrycker sig obegåvat i ett mejl så är det inte bra för Nike som varumärke.

Smickret och själva erbjudandet i sig får Nike att i mina ögon framstå som ett falskt, sniket företag som uppmuntrar till gratisarbete. Sånt här påverkar självklart min inställning till varumärket.

Så, vad händer på Nike?
Företaget X ger mig dessutom tillåtelse att använda Nikes namn och logga – det här vet jag med säkerhet att Nike internationellt sett inte tillåter – i vart fall inte under dessa högst oklara omständigheter.

Jag har nämligen arbetat på Nikes europakontor i Holland och är väl insatt i att det finns en oändligt lång radda med riktlinjer för hur Nikes namn och logga får användas.

Marknadsföring via köpt media vs PR
Okej, åter till det här med marknadsföring och att företag som Nike borde betala för sig även när de vill synas i marknadsföringskanaler som bloggar, i vart fall på bloggar som bedrivs som en del av en verksamhet i ett företag, så kallade professionella bloggar.

Om Nike vill skicka gratisgrejer till hobbybloggare eller dela ut kepsar på stan eller ge ut gratisplatser och gratiströjor till höger och vänster så är det fritt fram, sånt kallas sampling, PR, med mera.

Men när Nike kommer med förväntningar på att någon ska lägga flera timmars arbete och ge dem gratis exponering i en marknadsföringskanal – då handlar det inte om ”PR” längre.

Får Veckorevyn, TV4 och JCDecaux liknande erbjudanden?
Jag undrar om Nike jobbar på liknande sätt med andra marknadsföringskanaler? Tryckt media, TV-reklam och utomhusreklam exempelvis?

Nej, jag skulle inte tro det.

Nike betalar för sig enligt aktuell prislista i samband med bokning av utomhusreklam till exempel. Det borde Nike göra för marknadsföring i bloggar också tycker jag.

Min träningsblogg GymGlam når fler personer än många av de där klassiska reklamtavlorna utomhus i en helt vanlig stad – utomhusreklam.

Dessutom är min träningsblogg väldigt mycket mer träffsäker än en sån där reklamskylt på stan. Vem vet vem som vandrar förbi reklamskyltarna på stan? Det är ju olika personer med allehanda intressen.

Den som kommer till min träningssajt är garanterat intresserad av träningsrelaterade saker.

Mina bloggläsare är alltså en guldgruva för företag som Nike.

Nike har ju faktiskt en marknadsföringsbudget
Om Nike vill marknadsföra sig på någon av mina träningssajter så är det inte en omöjlighet, jag är övertygad om att vi skulle kunna skapa en kampanj som mina läsare skulle älska.

Nike skulle behöva betala för det, och det skulle handla om småpengar i Nikes mått mätt.

Nike har en marknadsföringsbudget och är ett typiskt företag som lätt kan spendera miljoner i vissa marknadsföringskanaler, utomhusreklam, tryckt media, annonser på Facebook, TV-reklam.

Det är inte så att det går dåligt för företaget Nike, om det vore på det viset så skulle jag kanske kunna tänka mig att ge dem lite gratisreklam eftersom jag i grunden gillar Nike som varumärke.

Nike Sverige hade en omsättning på 104 555 000 kr förra året och gjorde en vinst på 9 403 000 kr.

Jag kan inte förstå att Nike, ett stort internationellt företag med finfint kassaflöde försöker snylta på mindre företag på detta vis. Att de använder sitt starka varumärke för att få bloggare att bjussa på arbetstimmar och exponering i en marknadsföringskanal.

Jag tycker att företag som Nike genast ska sluta uppmuntra till gratisarbete och helt enkelt börja betala för sig – i alla marknadsföringskanaler.

Så, Nike, nästa gång ni vill ”samarbeta” med mig i egenskap av bloggare och företagare – visa lite hyfs och be att få prislistan vid en första kontakt.
/Caroline

Gilla GymGlam på Facebook för flera träningstips, in och klicka gilla:

Jag förstår inte vad det är för fel på vädret

Jag har aldrig förstått mig på det här med att vara inomhus en hel dag bara för att det regnar. Hundägare är ju ute dagligen året runt, oavsett väder. De är väl helt vanliga människor de med?

Regn är kul tycker barnen, vatten – alltid kul. Paraplyer, hur kul är inte sånna?

Just nu pratas det en hel del om just vädret. Personligen tycker jag att det här vädret är behagligt, jag tycker sol och värmebölja är en betydligt större utmaning. Nu är det ju bara att ta på sig en kofta eller en regnjacka Det är ju fortfarande varmare än många andra av årets månader :o)

Så klart så behöver man ju inte vara utomhus en heldag när det blåser kallt och regnar småspik. Det är sällan det regnar en hel dag.

Tyra hade en hel del åsikter om väder och vind när hon var yngre, hon fryser lätt, oavsett kläder..

Vidar och Arvid är sånna där allvädersungar så numera är det jag som gnäller om någon, det händer nämligen att jag tar med mig kläder för väder till alla utom mig själv :o)

Barnen kör fodrade regnställ året runt (okej, inte vintertid), jag tycker ofodrade regnställ är helt onödiga, i det här landet så är det oftast kallt om det regnar och då är fodrade regnställ i kombination med vintervantar bästa kombon tycker jag. För riktigt blöta aktiviteter alltså. Annars är skalplagg bra tycker jag.

Om det råkar vara varmt sommarregn så behövs ju knappast något regnställ, då är det ju bara lite kul att bli lite blöt och sedan kan man ju byta kläder, eller så räcker det med barnens vanliga jackor.

Det börjar närma sig sommarlov och barnens önskemål är att cykla i vattenpölar och så har de gjort en lång lista med lekparker att åka till. Just ja, fiska, åka båt och bada vill de också göra.

Jag undrar om barn blir mer mer krävande när de blir tonåringar? Jag antar att det är lite andra önskemål på sommarlovsönskelistan då… /CarolineVidar brummar sparkcykel