GymGlambloggen skrivs av Caroline Nilsson

Träningsbloggen GymGlam av Caroline Nilsson

Vardagspromenadutmaning = 15 min/dag

VardagsmotionsutmaningenVill du vara med på min vardagspromenadutmaning? Allt du behöver göra är att spara ned pdf:en och sätta igång.

Det är enkelt, varje gång du har promenerat 15 minuter i vardagen – gör en ring runt ”15”. Sträva efter minst en ring per dag, gärna två eller fler.

För att lyckas – börja med att kolla i kalendern och fråga dig ”NÄR kan jag promenera 15 minuter” och gör en plan. Tänk flera gånger, tänk kontinuitet.

Kanske till eller ifrån någonstans eller en bit på vägen? Kanske på en eller flera lunchraster? Kanske bara så där huxflux på kvällen?

Du behöver inte byta om, på med hyfsat promenadvänliga skor bara och promenera i rask takt. Du kan ha ett par stiligare skor i väskan eller på plats.

Innan du börjar, fundera på hur många minuter du skulle kunna samla ihop under de närmaste veckorna. Försök att ringa in alla ringar under den tiden.

Ge dig själv en belöning när du är klar (utöver att du får en mer välmående kropp och kanske dagsljus då så klart). Belöning som exempelvis ett nytt nagellack, en duschkräm, örhängen eller en bio ihop med någon du gillar.

Fördelarna med att röra sig i vardagen är massor, den som sitter mycket på dagarna kan kompensera stillasittandet genom att röra på sig (höfter, rygg och axlar mår inte bra att att sitta så mycket stilla som en modern människa gör idag), cirkulationen ökar och stelheten minskar, hållningen blir bättre. För att nämna några av alla fördelar.

Om du är aktiv i sociala medier, använd gärna team hashtags:
#15
#rörapåsigvarjedag
#vardagsmotion

Vill du komma igång med den goda vanan att promenera regelbundet i vardagen? Klicka här för att ladda ned pdf:en Carolines vardagsmotionsutmaning 15.

Frågor? Skicka gärna ett mejl till caroline@carolinenilsson.com. Lycka till! /Caroline

Testtränar nya träningsutmaningen

bra träningsprogram träningsbollImorgon börjar det första gänget träna mitt nya 5-dagarsprogram med träningsboll (och 5-dagars kostprogram). Ikväll har jag testtränat igenom träningsprogrammen ännu en gång. Jag är alltid lite nervös inför en ny lansering och det innebär att jag ofta tränar igenom saker och ting en extra gång kvällen före.

Det är mycket som ska stämma för att det ska vara ett bra träningsschema (träningsutmaningen är 5 dagar och man tränar 10-20 minuter per dag med en träningsboll) (tidseffektiv träning) (perfekt för core). Nu känner jag mig lugnare. /Caroline

Tack 2014 och hej 2015

Gott Nytt år!Jag tänkte först skriva en slags årskrönika men det får bli ett annat år. Eller okej då. En kortis. Jag är egentligen inte så mycket för det där med att stanna upp och reflektera – eller som jag brukar kalla det – älta saker och ting :o)

Jag är mer av tuta-och-köra-typen. Men, här kommer nu några tankar om 2014.

Träningsmässigt gjorde jag en formresa och gick ned 7 kilo. Det är toppen med egna erfarenheter av att ha gjort en (tre) viktresor. Mycket användbart när jag tränar mina PT-onlineisar.

Privat så har jag varit 3-barnsmamma hela året, och jag är så obeskrivligt tacksam för den sakens skull. Det är inte alltid en dans på rosor men övning ger färdighet.

Jag har tagit mig an den ena 3-barnsutmaningen efter den andra och nu är det inga problem att sticka iväg på olika äventyr själv med alla tre, även om jag inte gör vad som helst när som helst (jag undviker badet och stora folksamlingar).

Livet som företagare
”Föräldraledig” på heltid hela året. Det betyder för en som driver ett AB att ”jobbet” sker på ”fritiden”. Eller att man inte ”kan” vara föräldraledig och överlåter all föräldraledighet åt sin partner, hehe (om jag hade ett annat kön) :o)

Alternativ ett passar mig bäst så klart. Kombinationen småbarn och eget företag är inte alltid helt enkel men jag har lärt hur jag behöver lägga upp det vid det här laget.

Nuförtiden är jag duktig på att säga nej till saker och ting som inte utvecklar mitt företag eller innebär att jag spenderar tid med min familj. Jag är en mästarinna på att planera mina jobbminuter och jag är en mästarinna på att behålla mitt fokus på rätt saker. Oftast.

När saker inte går som tänkt
Hösten var tuff eftersom jag fattade några felaktiga beslut tidigare i år, jag valde bland annat helt fel filmbolag när jag skulle göra en produktion. Men jag ska inte älta det och tråka ut dig med alla detaljer.

Samtidigt hände en hel del saker med mina sajter som jag inte kunde påverka, eller det hade jag kanske kunnat men jag gjorde en missbedömning när det kommer till projekt hålla saker och ting uppdaterade.

Hur som helst så har jag nu äntligen duktiga webbutvecklare som jag kan anlita (det är inte lätt att hitta, lång historia) (det finns många webbklåpare där ute som påstår sig kunna sånt de inte alls kan, i vart fall inte tillräckligt bra) (jag har kickat flera stycken genom åren) (jag har också varit nöjd med flera) (nog om det).

Hösten utmanade mig och mitt AB tidsmässigt, ekonomiskt, psykiskt och fysiskt men så här i efterhand känner jag mig många erfarenheter och lärdomar rikare. Och en bettskena rikare. Att sova med på natten. Ett eller annat stressyndrom får man nog räkna med om man väljer att driva företag och vara föräldraledig samtidigt :o)

När saker och ting flyter på
Anledningen till att jag väljer att jobba parallellt med föräldraledigheten (i perioder, inte hela tiden) är att jag älskar mitt jobb och mitt företag. När saker och ting flyter på och jag kan ägna mina jobbminuter åt saker som jag gillar att jobba med (PT-online till exempel) – då är jobbet är mer som ätt fritidsintresse än ett jobb, precis som det ska vara.

Det var ju därför jag tog modet till mig att försöka förverkliga drömmen om att driva eget företag (och livsnära mig på det).

Projekt PT-online
Ett stort projekt detta år har varit att bygga om och förbättra min PT-online-sajt. Jag har samlat på mig feedback från mina PT-online-kunder under några år nu, och vissa har tränat med mig online i flera år och har verkligen varit snälla och bidragit med användarperspektiv. Nu är den live.

Projekt mammaträningssajten Mammaiform
Ett annat projekt detta år har varit att utveckla mammaträningssajten, jag får mycket positiv feedback och glada mejl från mammor som använder övningarna, träningsprogrammen och steg-försteg-programmet på min mammaträningssajt. Det är verkligen roligt.

Det är helt gratis att använda alla program på Mammaiform.se och det är roligt att kunna göra skillnad.

Jag vet att det inte är lätt att bygga upp kroppen igen efter en graviditet eftersom jag har jobbat med träning i så många år nu och träffat otroligt många mammor som har kämpat med just den saken. Dessutom har jag ju samlat på mig egna erfarenheter, 3-barnsmamma som jag är.

Snart är den nya versionen live, allt utvecklas på en utvecklingssajt som inte syns för andra än mig och webbutvecklaren, men det mesta är klart och kommer att flyttas till rätt plats så inom kort.

2015
Det var några tankar om 2014. Över till 2015. Jag är alltid superexalterad varje nyårsafton. Nytt år nya spännande och roliga saker att göra och uppleva. Jag är i och för sig superexalterad varje söndag också. Ny vecka och…

En sak som jag ska göra detta år är att instagramma (börja gärna följa mig redan nu så du inte missar premiären). Bättre sent än aldrig eller hur?

Anledningen till att jag inte börjat med det ännu är att jag är/varit på en projektdiet under föräldraledigheten. Jag lovade mig själv att inte genomföra en enda affärsidé under hela föräldraledigheten och för en person som får i snitt en ny affärsidé om dagen så är det inte ett enkelt löfte. Men jag håller det hittills. I projektdieten ingår även det här med att börja jobba fler sociala medier.

Jag är stolt över att inte ha påbörjat ett enda nytt projekt under hela 2014. Fast nu är det 2015 och då får jag göra vad jag vill. Det får du också. Det är ditt liv. Du bestämmer.

Gott nytt 2015 och gott nytt träningsår! /Caroline