Träningsblogg och inspiration för en aktiv livsstil men också om vardag, bokskrivande och företagande.

Vi hörs igen efter sommaren

Just nu håller jag på att flytta till carolinenilsson.se och det beräknas vara klart efter sommaren. Under tiden har jag en paus i bloggandet, dels för flytten och dels för att fundera på hur jag kan göra detta bättre i framtiden.

Det går bra att träna PT-online med mig som vanligt, mer info om PT-online.

Är du på jakt efter träningsprogram så testa gärna mina träningsappar hittar du på app-sajten Poworkout och barndansapparna på Piratsessan.se och Piratesessa.com.

Trevlig sommar! /Caroline

5 år och fin eller stark?

Barn och idrott ligger mig varmt om hjärtat så klart (det är ju bland annat därför jag har utvecklat barndansapparna).

Jag tycker att barn ska skolas in i idrottslivet precis som på förskolan. Ju förr desto bättre. För att barnet ska lära sig att uppskatta idrott så är det viktigt att vara med och stötta som förälder under de första åren. (Alltså inte bara dumpa ungen i en idrottshall och dra.)

Jag skulle kunna rabbla upp hur mycket positivt som helst med barn och idrott. 60 minuter fysisk aktivitet per dag är bra för barn i förskoleåldern, minst. (Kroppen är gjord för att röras på.)

Nu till något mycket intressant. För en tid sedan hade barnen på förskolan ett lika-olika-projekt (som en del av ett större projekt på temat) där de skulle berätta om varandras och sina egna egenskaper i grupp.

Tjejerna listade så gott som bara saker som var fina. Det var fint hår, fina naglar, fina kläder och så vidare. Inget fel med det, de vill ju så klart bara vara snälla och det är toppen.

Tyra gick emot strömmen och sa att hon var mest stolt över att hon är så duktig på att hjula – trots att de i gruppen berömde henne för fint ditt och fint datt.

Jag är SÅ glad för att hon lyfte en fysisk egenskap och jag tror den typen av självbild hänger ihop med idrottandet. Hon hade lika gärna kunnat säga spela tennis, simma, stå på händer, rida eller dansa.

Min slutsats är – för att tjejer ska lyfta sina fysiska förmågor så behöver de först och främst bli medveten om dem. Det blir man via idrotten. Att hjula någon gång nu och då på gräsmattan är inte samma sak som att träna sina fysiska förmågor regelbundet och organiserat.

Förskolorna drar sitt strå till stacken vad gäller fysisk aktivitet, det ingår i läroplanen. Vad barn sedan gör på fritiden spelar stor roll för saker som självbild. (Och hälsan i övrigt förstås…) /Caroline

Mycke snack och lite verksta

Igår var det mycket snack om föräldrar som minsann skulle lära sina döttrar att ta för sig, att på något vis uppfostra dem till att mer eller mindre kräva att bli behandlade lika som killarna.

Vore det så enkelt skulle det redan nu vara mer självklart att tjejerna pratar lika mycket som killarna i en klass (vissa klasser jobbar så, läraren har tex barnens namn på lappar och ser till att ordet går till tjej och kille varannan gång, samt att alla får prata).

Typiskt internationella kvinnodagen är ”mycke snack och lite verksta”. EN dag om året snackas det, men utvecklingen går ruskigt långsamt på de områden som behöver utvecklas.

Det skulle gå snabbare om det här uppmärksammades varje dag hela året.

Löner, hushållsarbete, kvinnosyn, styrelser i bolag. Kort sagt, där det råder mansdominans – där kommer det fortsätta att råda mansdominans i många år framåt. Helt enkelt för att många (män) vill ha det så.

Ingenstans igår läste jag eller hörde jag föräldrar som skrev att de skulle lära sönerna att det ska vara en självklarhet att tjejer och killar behandlas lika. Som till exempel att lika arbete bör ge lika lön, oavsett kön. Om saker som utbildning, arbetslivserfarenhet och prestationer är likvärdiga förstås.

Lika viktigt som det är att uppfostra tjejer till att ta för sig så är det att uppfostra killarna så att de lär sig att det är lika självklart för en tjej och en kille att synas, höras, prestera, existera. /Caroline