GymGlambloggen skrivs av Caroline Nilsson

Träningsbloggen GymGlam av Caroline Nilsson

Om att göra skillnad för barn i världen

My Boman Sponsors for KenyaJag mötte My på en danskurs förra sommaren och hon gjorde minst sagt ett imponerande intryck på mig. Det var en sån där klassisk presentationsrunda, du vet när man säger sitt namn och berättar lite kort vad man håller på med.

Den ena efter den andra berättade kort om sig själva och så kom turen till My. Hon sa något i stil med ”…och så bygger jag en by för utsatta barn i Kenya…” vid sidan av sitt jobb som sjuksköterska och dansinstruktör.. På sin fritid alltså. Otroligt imponerande. Det är alltså My som är på bilden.

Redan innan jag började göra mitt barndanskoncept Piratsessan hade jag som mål att en del av försäljningen skulle gå till att förändra världen. Närmare bestämt – till att förändra världen för barn.

När jag hörde om Mys organisation Sponsors for Kenya så kändes direkt som ett bra alternativ.

Alla ni som har köpt Piratsessans DVD (från start) har också varit med och bidragit. Den som vill kan läsa mer om samarbetet hos Piratsessan där jag berättar mer ingående om detaljerna.

Jag fick en uppdatering från My och nu har de påbörjat bygget av skolan och deras mål är att starta skolan i januari.

Så här skrev My i ett mejl till mig nyligen:

Hej Caroline
Hoppas att allt är bra med dig.
Här kommer en liten uppdatering om projektet i Kenya.
Bygget av skolan, kök och toaletter påbörjas nu i veckan med mål att starta verksamheten i Januari. Vi har också precis fått veta vilka de första barnen blir på skolan. Vi kan nu installera elektricitet och förhoppningsvis inom kort också bygga boende för barnen, installera ytterligare en stor vattentank och bygga stängsel runt området för barnens säkerhet.

Varma hälsningar
My Boman

Det är så roligt att läsa att projektet går framåt. Det är så roligt att kunna hjälpa till lite grann ekonomiskt och ett mål jag har i framtiden när jag jobbar mer timmar per vecka än nu är att göra ett live event också, där alla intäkter går till My och organisationen Sponsors for Kenya.

Jag hoppas på att få till ett sånt någon gång under 2015. Om du har barn 1-6 år och är intresserad av att dansa och gympa med Piratsessan live på ett sånt event så går det bra att mejla intresse redan nu och framåt så kontaktar jag dig när det blir aktuellt. /Caroline
PS: Sponsors for Kenya säljer fina änglar på hemsidan.

Vilken PT är den rätta för mig?

Tips för att välja rätt PT
Fråga: Jag funderar på att börja träna med en PT, hur ska jag välja rätt PT för mig?
Svar: Leta reda på en PT som har många likheter med dig själv. Eller välj en som är totalt olik dig. Vilken PT som är rätt för dig beror på vilka träningsmål du har och var i livet du befinner dig. Både om valet gäller PT live eller PT-online.

Det går ju att träna med en massa olika PT:s under en livstid. Jag rekommenderar att träna med flera olika PT:s, utan att för den sakens skull byta varje vecka. Du kommer lära dig olika saker från alla och det tror jag leder till precis den rätta mixen som just du behöver för att skapa balans kost + träning + livet i övrigt.

Den bästa personliga tränaren för just dig är den PT som du tror passar dig precis just nu, beroende på träningsmål och livssituation.

Exempel på träningsmål och livssituationer och tips på hur du kan tänka om du är…

…en kontorsråtta
Välj en PT som har erfarenheter av att jobba på kontor. Det finns många som har träning som bisyssla och jobbar som PT vid sidan av ett kontorsjobb.

En sådan PT är väl insatt i hur det är i fikarummet på kontoret, om hur det är att sitta långa dagar i konferensrum med mera.

Tips! Milla är en sådan PT. Hon jobbar på kontor, reser i jobbet och har dessutom utbildat sig till PT ”sent i livet” och det i sig kan ju vara inspirerande för den som funderar på att byta karriär eller börja tjäna pengar på sin bisyssla eller hobby.

…en loppdrömmare
Drömmer du om att genomföra en svensk klassiker eller springa ett maraton – välj en PT som har personliga erfarenheter från detta.

Genom att välja en PT som själv har genomfört en svensk klassiker så kommer du inte bara få exakt det träningsupplägg du behöver utan kan dessutom få bra tips på allt ifrån om det behövs en våtdräkt till vad som är bra att tänka på när du tejpar fast mellanmålen på cykeln.

…en småbarnsförälder
Om du har småbarn, välj en PT som har egna, gärna aktuella erfarenheter av att leva småbarnsliv. Det finns flera sätt att lägga upp sin träning under småbarnsåren. Fundera på hur det passar bra för just dig att lägga upp det.

Du vill troligen inte ha en PT som säger fixa-barnvakt-och-träna om du inte har någon naturlig barnvakt i din omgivning att ta till eller om du väljer att prioritera barnvaktstillfällena till annat än träning.

…en nybliven mamma
Jag rekommenderar gravida och nyförlösta kvinnor att välja en kvinnlig PT med liknande förlossning som du själv när det blir aktuellt att träna upp kroppen efter graviditet och förlossning.

Om du har delade magmuskler (diastasis recti), välj gärna en PT som har personliga erfarenheter från just det (Anna Lissjanis har det och hon skriver ofta om det i sin träningsblogg).

Om du har fött med kejsarsnitt – varför inte välja en PT som också har fött med kejsarsnitt?

Det är väldigt speciellt att träna efter barnafödande och därför tycker jag att det då behövs en PT med egna, personliga erfarenheter – i just den perioden av livet.

Även om de flesta personliga tränare som är pålästa i praktiken kan träna även nyblivna mammor, det är något som ingår i de flesta PT-utbildningar idag. Alltså även en kvinnlig som inte har fött barn eller en manlig PT.

…när du vill göra något lite crazy
Det finns tillfällen i livet då det är mindre viktigt med en PT som har liknande erfarenheter som du själv. Då du kanske vill träna med en personlig tränare som inte alls liknar dig utan som du tycker verkar kunnig i största allmänhet eller inspirerade eller är särskilt nischad på någon träningsform du tycker verkar spännande.

Då är den PT:n troligen en bra PT för dig just då. Testa en yoga-PT (det har jag förresten bestämt mig för att själv göra i framtiden) eller en dans-PT eller en PT med inriktning på crossfit exempelvis.

Nu vill jag höra från dig, tränar du med en PT? Hur tänkte du när du valde PT? /Caroline

Mina topp 3 ryggövningar med träningsboll

Jag gör rygglyft med rodd på en träningsbollTräningsbollen är mitt favoritträningsredskap, jag tränar med den flera gånger varje vecka och det är väldigt effektivt för att bli starkare och förbättra kroppskontrollen. Saker och ting hänger ihop och att fokusera på kroppsmedvetenhet är minst lika viktigt som att träna styrketräning eller kondition i mina ögon.

Mina topp 3 ryggövningar med träningsboll är:
Diagonala rygglyft
Rygglyft med rodd
Omvända rygglyft

Jag brukar träna dem i cirkel och oftast i den här ordningen. 2-4 varv beroende på hur träningspasset ser ut i övrigt. /Caroline