Tips för att gå ned i vikt

Gå ner i vikt

Slippa insida lår som skaver mot varandra. Bort med gäddhäng. Bort med kärlekshandtag. Mindre bukfett. Det är vanliga önskemål och det går att nå den typen av träningsmål med rätt kost och regelbunden träning.
Kroppen förbränner fett dygnet runt. Oavsett vad du gör och då förbränner den alltid en blandning av fett och kolhydrater.

För viktminskning så är det alltid flera faktorer som påverkar, inte bara själva träningen och kosten. Faktorer som mängden muskelmassa på kroppen påverkar förbränningen (både förbränningen vid träningstillfället men också den basala förbränningen), men också stress, sömn med mera.

Du kommer dock väldigt långt med regelbunden träning och kost.

För att gå ned i vikt behövs träning som ger fettförbränning och det uppnår du med konditionsträning. I kombination med näringsrik mat i rätt mängd.

Fettförbränning

För att förbränna och göra skillnad på kroppsformen krävs extra pulshöjande aktivitet – alltså konditionsträning på ett eller annat vis.

För att förbränna fett rent praktiskt är det alltså bara att röra på sig – gör något för att höja pulsen. Promenera snabbt, spring, hoppa, cykla, åk skidor…

Rent teoretiskt är fettförbränning mycket enkelt. Det gäller att göra av med fler kalorier än den mängd som intas. ”Då äter jag mindre”, tänker många. Men det håller aldrig i längden.

Istället behövs kunskap om kost. Du behöver veta vad som innehåller vad för att få i dig rätt mängd protein, nyttigt fett och bra kolhydrater, fibrer och vitaminer.

Så, rätt mängd näringsrik mat i kombination med regelbunden träning. Under många, många veckor skapar förändring.

Gå ner i vikt snabbt?

Det finns tyvärr ingen kvickfix som fungerar och den som hoppas på det – reflektera. Har någon av alla kvickfixar du testat hittills fungerat?

På lång sikt? Det kanske har försvunnit några kilon, som snart kommit tillbaka?

Den vanligaste anledningen till utebliven viktminskning är brist på tålamod och för höga förväntningar.

Viktminskning kommer tyvärr inte gå så snabbt som du önskar.

Å andra sidan.

Fundera på hur mycket du vägde för halvår eller år sedan? Vilka metoder har du testat sedan dess och vilket är resultatet?

Fortsätter du som hittills så kommer du aldrig gå ned i vikt. Du kommer leva ett liv med jojobantning och du kommer kunna stoltsera med att du testat varenda bantningsmetod som finns under din livstid.

Gå ned i vikt med PT

Oavsett hur många dieter med mera du testar under kommande året så kommer du väga exakt lika mycket eller mer om ett år.

Vad som verkar vara en kvickfix är alltså inget annat än tidsslöseri i slutändan.

Livsstilsförändring ger snabb viktnedgång

Satsa på en livsstilsförändring istället – på så vis kan du gå ned i vikt under några månader eller kanske ett halvår eller år. Under tiden lägger du dig till med nya goda vanor och det är de vanorna som kommer göra att du håller vikten.

Räkna med att du behöver få till 10-12 veckor med 3-5 träningspass i veckan och vardagsmotion utöver det, särskilt om du har ett stillasittande jobb (den som rör sig i arbetet får per automatik vardagsmotion).

Det är alltså 10-12 sammanhängande veckor där du tränar regelbundet. Då kommer det bli resultat. Du behöver inte väga dig varje dag eller varje vecka. Genomför ungefär 30-60 träningspass av hög kvalitet och du kommer märka resultat utan att behöva leta.

10-12 veckor brukar verka som en evighet, särskilt för den som helst av allt vill ha en kvickfix.

Jämför 10-12 veckor med alla de år som det är vanligt att lägga på att testa olika kvickfixar som inte ger något resultat i slutändan. Sett ur det perspektivet är 10-12 veckor en kort tid.

Bantningspiller, måltidsersättning, dieter och viktnedgång?

Skippa bantningspiller, måltidsersättning, dieter och satsa på hållbar viktnedgång en gång för alla istället.

Det är det smartaste du kan göra för att gå ned i vikt snabbt.

Det finns ett uttryck som menar att saker som låter för enkla och bra för att vara sanna – är också det. När det gäller viktminskning så är det definitivt så.

Det behövs alltid en livsstilsförändring för att gå ned i vikt och viktminskning behöver få ske över tid och du kommer behövs kämpa för varje kilo, både psykiskt och fysiskt.

Den dagen du känner dig redo att kavla upp ärmarna och sätta igång med sund viktsminkning – det är den första dagen du är på väg på din verkliga viktresa.

En viktresa som kommer ge dig sund och hållbar viktnedgång och göra dig till en starkare människa, både i kroppen och knoppen. Sedan kan du se fram mot ett fortsatt liv i en lättare kropp.

TIPS:
Du kan få ett personligt träningsprogram med inriktning på viktminskning via PT-online med Caroline, mer info.