bättre hållning när du tränar är viktigt

Träna rätt i stående grundposition

Träning med bra hållning ger bättre resultat. Alla stående övningar utgår från stående grundposition och genom att tänka lite extra på hållningen innan du sätter igång får dina muskler röras och tränas i rätt rörelsebanor.
Bra hållning är bästa utgångsläget för att också få till övningens teknik i övrigt. Det är bra att öva in den stående grundpositionen i lugn och ro hemma framför spegeln. Efter några gånger hamnar den i muskelminnet och du kommer helt automatiskt stå rätt inför varje övning.

Stå stadigt med fötterna placerade höftbrett isär. Håll upp huvudet och tänk att nacken är en förlängning av ryggraden. Lyft bak och sänk ned axlarna. Spänn till magsupporten (magstödet) – dra in naveln mot ryggraden och spänn till, samtidigt som ryggen är rak och i naturlig position.

När du har tränat in en bra hållning kan du sedan koncentrera dig mer på detaljerna och på att skaffa dig en öppen kroppshållning.

Bra hållning när du tränar:

  1. Stå stadigt på marken med fötterna lätt utåtriktade. Ha mjuka knän.
  2. Rak rygg och en neutral svank och magstödet på (ljuda bokstaven SSSSSS så kopplar du på magstödet rätt).
  3. Håll armarna längs sidorna eller med händerna vid höften då du står stilla. Rör armarna fritt och naturligt när du går eller springer.

När du fått till en bra stående position så är det dags att koncentrera sig detaljerna, som till exempel hand- och fotlederna. De ska vara raka i alla övningar vid styrketräning.

Det är också viktigt att hela tiden finslipa träningstekniken – ju duktigare du blir på övningarna desto mer kommer du få ut av din träning.

Satsa hellre på basövningar och gör dem riktigt bra än för avancerade övningar och undvika byta övningar för ofta.

Det går relativt snabbt att träna in en stark hållning både vid träningen och till vardags.

Lästips: Artikeln ”Bättre hållning” där du hittar tips och övningstips för bättre hållning både kort sikt och lång sikt.